Archieven

 

Uw zoekacties: Wapenalbum van familiewapens Bommelerwaard, 1300-1850

0870 Archief van het Herdenkingscomité Jan van Riebeeck te Culemborg, 1950 - 1955

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Herdenking
2. Het archief
2.1. Inventarisatie
0870 Archief van het Herdenkingscomité Jan van Riebeeck te Culemborg, 1950 - 1955
Inleiding
2. Het archief
2.1.
Inventarisatie
Het archiefje werd in 1979 bij de gemeentesecretarie in enkele dozen aangetroffen bij de daar tijdelijk, in verband met ruimtegebrek bij het Stadsarchief, berustende fotocollectie van de gemeente. In een later stadium werd door de toenmalige afdeling Interne Zaken een viertal dossiers overgedragen met stukken betreffende dit comité. Daaruit bleek, dat gemeentelijke- en comitéstukken dooreen gemengd waren. Waarschijnlijk waren ze t.b.v. de burgemeester en de gemeentesecretaris, die lid waren van beide comité's, als werkdossiers aangelegd. Een verzameldossier van financiële gemeentelijke- èn comitéstukken, werd na afloop der festiviteiten door de afdeling financiën bij het opstellen van de eind afrekening aangelegd. Een aantal zaken, die blijkens de correspondentie aanwezig zouden moeten zijn, werden niet (meer) aangetroffen. Zo ontbreken de toegezonden ontwerpen voor het affiche en een sluitzegel en materiaal over het openluchtspel , de herdenkingspenningen etc.
De gemeentelijke dossiers waren op een praktische wijze met tussenstroken ingedeeld, duidelijk bedoeld als 'werk dossiers'. De andere bescheiden waren geborgen in verschillende mappen en omslagen en zijn waarschijnlijk afkomstig van diverse comitéleden. Bij de inventarisatie bleek, dat lang niet alle secties hun archiefstukken hadden ingeleverd na afloop van de festiviteiten. De gemeentelijke dossiers bevatten echter materiaal, dat zowel puur ambtelijk was, als materiaal, dat men als lid had ontvangen. Bij veel correspondentie was zelfs niet concreet vast te stellen of het als privé-, ambtelijk- of als comitéstuk beschouwd moest worden.
Alhoewel archieftechnisch eigenlijk onjuist, is uit pragmatische raadpleeg- en informatieoverwegingen besloten deze 'gemengde toestand' te handhaven en geen geforceerde splitsing aan te brengen, omdat dan twee incomplete collecties, van het toch al niet complete geheel zouden ontstaan.
Bij de indeling is de standaardindeling gevolgd, welke bij beschrijving van dit soort 'conglomeraten' vaak toegepast wordt, 'van algemeen naar bijzonder'. Uiteraard is daarbij de taakstelling van het comité als leidraad gebruikt. Al gelukte het niet de sectie-indeling te handhaven, omdat niet altijd duidelijk werd welke activiteit onder welke sectie viel.
Alleen doorslagen van correspondentie en wat kladmateriaal werd vernietigd. In totaal kreeg het archiefje daardoor een omvang van ca. 0,5 m'. De fotoalbums zijn opgenomen in de topografisch-historische atlas.
22. Aanwijzingen voor de gebruiker
2.3. Geraadpleegde literatuur
3. Publicaties

Kenmerken

Verversingsgraad:
onregelmatig
Taal:
Nederlands
Openbaarheid:
Onbeperkt
Omvang in meters:
0,60