Archieven

 

Uw zoekacties: Wapenalbum van familiewapens Bommelerwaard, 1300-1850

3016 Archief van het Bedrijf Gemeentewerken Zaltbommel, 1975 - 1990

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Historisch overzicht
2. Archief
3. Inventarisatie
Noten
1. Archief gemeente Zaltbommel 1950-1979 (archiefblok 3204), nummer 3204/67, brief van wethouder N.G. den Drijver aan het college van burgemeester en wethouders van Zaltbommel d.d. 26 april 1973.
2. Idem, rapport d.d. 24 april 1973 in nummer 3204/65.
3. Idem, raadsnotulen (gedrukt) d.d. 15 augustus 1974, nummer 3204/32.
4. Idem, raadsnotulen (gedrukt) d.d. 19 december 1974, nummer 3204/32.
5. Archief gemeente Zaltbommel 1980-1998 (archiefblok 3210), nummer 3210/1835.
6. Dit betrof een samenwerkingsverband tussen diverse gemeenten in de Bommelerwaard op het gebied van bouw- en woningtoezicht, de uitvoering van technische werkzaamheden in het kader van de milieuzorg en de zorg voor de uitvoering van civiel-technische, bouwkundige, stedebouwkundige en aanverwante werken en/of werkzaamheden. De gemeente Zaltbommel was bij deze regeling aangesloten, die per 1 januari 1999 werd opgeheven. Het archief van deze organisatie bevindt zich eveneens in het Streekarchief Bommelerwaard (archiefblok 3200).
7. In 1982 stelde burgemeester en wethouders van Zaltbommel een onderzoek in naar de verhoging van de efficiëncy binnen de gemeentelijke organisatie. Men vindt het belangrijk dat de burgers voor bepaalde zaken (bijvoorbeeld de aanvraag van een bepaalde vergunning) moeiteloos de juiste weg kunnen vinden binnen de gemeente. Voor een bepaalde zaak moeten daar zo min mogelijk secretarie-afdelingen/diensten aan te pas komen. Een goed uitgekiende taakverdeling is daarvoor een vereiste. Om dit alles te bereiken werd per 1 januari 1983 binnen de gemeentelijke organisatie het zogenaamde 'primatenstelsel'ingevoerd. Binnen dit stelsel wordt geregeld welke secretarie-afdeling/dienst de hoofdverantwoordelijke is voor de behandeling van een bepaalde zaak (hoofdprimaat). Andere secretarie-afdelingen/diensten kunnen er aan te pas komen wanneer de hoofdprimaat geen totaal advies kan geven, danwel de afwikkeling geheel of gedeeltelijk aan een ander moet overlaten. In dergelijke gevallen wordt van een 'ondersteunende primaat' gesproken. Zie voor het primatenstelsel het archief van de gemeente Zaltbommel 1980-1998 (archiefblok 3210), nummer 3210/1125.
8. Zoals die werd vastgesteld bij gemeenschappelijke beschikking van de ministers van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur van 24 augustus 1983 en Binnenlandse Zaken van 7 november 1983.
9. Zie inventarisnummer 3016/89.
10. Archief van de gemeente Zaltbommel 1980-1998 (archiefblok 3210), nummer 3210/1157.

Kenmerken

Datering:
1975 - 1990
Verversingsgraad:
onregelmatig
Taal:
Nederlands
Omvang in meters:
1,75