Archieven

 

Uw zoekacties: Archief van de Gecombineerde Weg van Tiel - Buren - Culembor...

0018 Archief van de Gecombineerde Weg van Tiel - Buren - Culemborg, 1773 - 1975

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Historisch overzicht
2. Naamlijst van personen welke het wegbestuur Tiel-Buren-Culemborg hebben vertegenwoordigd
3. Vorming van het archief
0018 Archief van de Gecombineerde Weg van Tiel - Buren - Culemborg, 1773 - 1975
Inleiding
3.
Vorming van het archief
Omstreeks 1876 werd er door secretaris D. van Mourik een depotlijstje samengesteld van boeken, registers en stukken van het archief van de gecombineerde zandweg. In één pak zaten de rekeningen van 1773-1840; de rekeningen over 1812, 1813 en 1819-1822 ontbraken. De rekeningen van 1841-1847 zaten samen met de bijlagen in een tweede pak. In een derde pak zaten de rekeningen en bijlagen over 1848-1866. De bijlagen der rekeningen over 1773-1811, 1814-1818 en 1823-1840 zaten in 7 pakken. Rekeningen en bijlagen bij de rekeningen werden door liassen bij elkaar gehouden. Bij de inventarisatie werden deze liassen verbroken. De ingekomen stukken van 1751-1841 zaten in een pak; idem die van 1850-1876. Tenslotte vermeldt dit lijstje nog twee registers van notulen: a. van 3 december 1770-17 december 1796; b. van 29 juli 1771-26 oktober 1899.
In 1809 werd besloten een vast register aan te leggen, waarin het contract van de conventie van 18 juni 1773 werd geschreven, maar ook de belangrijkste zaken, die sedert de aanleg van de weg waren voorgevallen. In dit register staan allerlei extracten uit notulenboeken van andere lichamen.
Omstreeks 1950 werd er door secretaris A.A. van Mourik een overzicht samengesteld van het. aanwezige archief in de kluis van het polderdistrict Neder-Betuwe. Deze lijst, vermeldt een derde notulenboek, lopende van 1900-1945; 3 brievenboeken:1859-1900, 1901-1925, 1925-1931; een kasboek lopende van 1937-1952. De belagen der rekeningen zaten als volgt bij elkaar:1773-1780, 1781-1790, 1791-1800, 1801-1810, 1811-1818, 1823-1830, 1831-1840, 1841-1847, 1848-1868. Naast de hiervoor genoemde ingekomen stukken, vermeldt dit. overzicht ingekomen stukken over 1877-1900, 1900-1910, 1910-1920. De aankoop van de Hamse brug en de voorwaarden waaronder vergunning werd verleend voor de aanleg van de stoomtram T.B.C, met tekeningen werden als aparte objecten beschouwd.
Een gedeelte van het archief was aanwezig bij de secretaris A.A. van Mourik te Kerk-Avezaath. In een doos bewaarde laatstgenoemde:een rekening voor 't in orde brengen van de weg na de opheffing van de T.B.C.-tram, losse stukken 1919-1930, afrekeningen, maandrapporten, defrayementsrekeningen en bestekken.
Een dossierstelsel daterende uit ca. 1930 bevatte een primitief rubriekenstelsel:
10. Personeel
11. Pensioenen en sociale verzekeringen
12. Financiën
13. Schouw
14. Eigendommen
15. Wegen algemeen
16. Werken of voorwerpen van derden in en langs wegen
17. Diversen
In een afzonderlijke lade zaten opgeborgen de bijlagen der rekeningen 1936-1954, teren en asfalteren 1931-1940 en de afrekeningen voorschotten secretaris 1931-1946. Met ingang van 1947 voerde men het decimaal gecodeerde registratuurstelsel van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (v.N.G.) bij de gemeente Tiel in; zodoende werden voortaan ook de ingekomen stukken van het wegbestuur van deze V.N.G.-code voorzien.
De ruggengraat van het archief wordt gevormd door de series jaarrekeningen, bijlage n bij de jaarrekeningen en ingekomen stukken.
Het secretariaat en het archief van de stichting Gecombineerde Grindweg Tiel-Buren-Culemborg waren gevestigd op het stadhuis, Ambtmanstraat 13 te Tiel. De intergemeentelijke commissie berustte op een gemeenschappelijke regeling tussen Tiel, Buren en Culemborg (schapsbestuur). De omvang van het huidige archief is ± 41/2 m (37 archiefdozen).
Een eerdere poging tot inventarisatie werd ondernomen door adjunct-streekarchivaris A. Houtkoop, die ± 2 m beschreef (15 archiefdozen = 226 inventarisnummers).
4. Verantwoording van de Inventarisatie
5. Literatuurlijst

Kenmerken

Verversingsgraad:
onregelmatig
Taal:
Nederlands
Openbaarheid:
Onbeperkt
Omvang in meters:
5
Toegangstitel:
F.A.M. Pustjens, Inventaris van het archief van de Gecombineerde Weg van Tiel via Buren naar Culemborg (1773 - 1975)