Archieven

 

Uw zoekacties: Archief van het gemeentebestuur van Lienden, 1811 - 1928 (ka...

3200 Archief van de Technische Dienst Bommelerwaard, 1949 - 1998

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis 1)
1.1 Gemeenschappelijke regeling
1.2 Huisvesting
1.3 Taken
1.4 Medewerkers
3200 Archief van de Technische Dienst Bommelerwaard, 1949 - 1998
Inleiding
1. Geschiedenis 1)
1.4
Medewerkers
De eerste jaren van de dienst waren er tien personeelsleden: een directeur, een adjunct-directeur, 2 mensen voor bouw- en woningtoezicht, 4 bouwkundigen, 1 administrateur en 1 typiste. Na zeven jaar was de formatie gegroeid tot 14 personen. Met de uitbreiding van het takenpakket groeide ook de personeelsbezetting van de dienst gestaag en kwam de nadruk minder eenzijdig op bouwkundig geschoold personeel te liggen. In 1986 kende de dienst een formatie van 29 personen. In algemene dienst waren 8 personen werkzaam, op de afdeling bouw- en woningtoezicht 6, de afdeling milieu 2 en op de afdeling civiel techniek 8. Daarnaast waren er toen er bij diverse gemeenten 5 gedetacheerde ambtenaren werkzaam. Deze gedetacheerde ambtenaren waren benoemd met een eigen instructie en verrichtten hun werkzaamheden rechtstreeks onder verantwoordelijkheid van de betreffende gemeenten. Hun taken bestonden aanvankelijk slechts uit het ter plekke coördineren van de gemeentewerken in meer enge zin, maar allengs breidde hun takenpakket zich bij sommige gemeenten steeds verder uit. Eind 1997 telde de dienst bijna 35 personeelsleden (31,29 formatieplaatsen). Naast de directeur en de administratie bestond de organisatie toen uit de afdelingen bouw- en woningtoezicht, milieu, civiel-techniek en bouwkunde.
2. Archief
Noten
1. Voor een goed historisch overzicht van de eerste 25 jaar van de dienst zie ook het Evaluatierapport uit 1975 in inventarisnummer 3200/20036.
2. Zie het dossier over de uittreding van Maasdriel, inventarisnummer 3200/20042.
3. Zie voor de gemeenschappelijke regeling en de wijzigingen daarop de inventarisnummers 3200/20027 - 3200/20029.
4. Zie voor de gemeentelijke herindeling en de liquidatie van de dienst de inventarisnummers 3200/20043 - 3200/20050.
5. Zie voor de jaarverslagen de inventarisnummers 3200/20030 - 3200/200034.
Bijlage: Lijst van directeuren
G.D. Luijn 1 juni 1949 - 30 juni 1968
O.J. Mekel 1 juli 1968 - 31 januari 1982
P.G. de Jong 1 februari 1982 - 31 december 1998

Kenmerken

Datering:
1949 - 1998
Verversingsgraad:
onregelmatig
Taal:
Nederlands
Omvang in meters:
231,85