Archieven

 

Uw zoekacties: Archief van het Streekarchief Bommelerwaard, 1982 - 1998

3498 Archief van het Streekarchief Bommelerwaard, 1982 - 1998

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Gemeenschappelijke regeling
2. Huisvesting
3. Medewerkers
3498 Archief van het Streekarchief Bommelerwaard, 1982 - 1998
Inleiding
3.
Medewerkers
De eerste streekarchivaris, mevr. A. van Geloven verliet de dienst per 1 januari 1985. Ze werd per diezelfde datum opgevolgd door D. Dekema. Hij vertrok per 1 oktober 1987. Vervolgens trad de heer A. Struijk voor vier maanden op als waarnemend streekarchivaris totdat per 1 januari 1988 J. Buylinckx als streekarchivaris in dienst trad. De heer Dekema had bij zijn vertrek inmiddels een aanstelling van 32 uur per week. J. Buylinckx vroeg en kreeg een fulltime aanstelling voor 38 uur per week, alhoewel er in de advertentie voor de nieuwe streekarchivaris slechts sprake was van 32 uur per week. Over de verdeling van de extra kosten, die dat met zich meebracht, is overigens nog lang na zijn indiensttreding getwist. In de loop van de tijd heeft het streekarchief meerdere medewerkers op vrijwillige basis, via allerlei (tijdelijke) regelingen en als stagiaires van de Rijksarchiefschool gekend . De personeelsadministratie werd door de gemeente Zaltbommel verricht. Dat gold ook voor de financiële administratie tot 1988, daarna werd die administratie overgenomen door de heer E. Scheepstra en in 1989 door de heer R. van Bree. In 1990 kwam er een kleine uitbreiding in de personeelsformatie toen door de activering van het lidmaatschap van de gemeente Hedel en Ammerzoden een assistent streekarchivaris kon worden aangetrokken voor maar liefst 6 uur per week. Dat aantal uren werd per 1 januari 1995 uitgebreid naar 12 uur per week. Op het einde van 1998 had het streekarchief 1,66 fte. in vaste dienst en 2,53 fte. via enkele (tijdelijke) regelingen. Inmiddels was er wel toestemming om de op dat moment bestaande vacature van adjunct-streekarchivaris (20 uur) in 1999 in te gaan vullen met een fulltime kracht. Ook de overdracht van het beheer van de op 1 januari 1999 af te sluiten archieven van de op te heffen gemeenten aan het streekarchief zou, zo was toen al bekend, gaan leiden tot een uitbreiding van de personeelsformatie.
4. Archief en inventarisatie

Kenmerken

Status toegang:
Definitieve toegang / toegang afgerond
Verversingsgraad:
onregelmatig
Taal:
Nederlands
Openbaarheid:
Onbeperkt
Omvang in meters:
5,87