Alle bestanden

Uw zoekacties: Archief van de Regionaal Brandweer Rivierenland, 1971 - 2003
x0499 Archief van de Regionaal Brandweer Rivierenland, 1971 - 2003
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

0499 Archief van de Regionaal Brandweer Rivierenland, 1971 - 2003
Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen
Zoektips!

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

 
 
Inventaris
1. Inleiding
0499 Archief van de Regionaal Brandweer Rivierenland, 1971 - 2003
1. Inleiding
De stukken van deze aanvulling op het archief van de Regionale Brandweer Rivierenland werden in maart 2006 verworven. Het geheel omvatte elf archiefdozen, waaronder ook stukken van de dienst Bescherming Bevolking. Deze zijn toegevoegd aan het al bij het RAR berustende archief van de BB.
De hier beschreven aanvulling bevat ook stukken van de Centrale Post Ambulance Vervoer (CPA) te Tiel. De relatie tussen beide instellingen is niet nader onderzocht. De stukken zaten door elkaar. Een onderzoek tijdens de latere inventarisatie van het totale archief zal hierover wel uitsluitsel geven.
Het archief is globaal geschoond. Een aantal stukken met een omvang van drie dozen is direct verwijderd en vernietigd. Het ging om documentatie voor bestelling van middelen, rijtijden-formulieren, kasbescheiden, verslagen van landelijke vergaderingen en dubbelen, alle gedateerd tussen 1985 en 1990.
Van de bewaarde stukken, bijna alleen fotokopieën, kan nog een deel worden vernietigd maar dat kan beter bij de inventarisatie van het archief worden bepaald. Op grond van het feit dat het hier alleen om kopieën gaat, zou bijna alles weg kunnen.
De beschrijvingen zijn summier gehouden en niet afzonderlijk genummerd. Volstaan is met een nummering per doos. Ze zijn zoveel mogelijk ontdaan van plastics en paperclips. Losse stukken zijn in zuurvrije omslagen opgeborgen. De oude dossiermappen zijn nog niet vervangen.
Kenmerken
Datering:
1971 - 2003
Plaats:
Tiel
Taal:
Nederlands
Dekking in tijd:
1971 - 2003
Verversingsgraad:
onregelmatig
Omvang in meters:
50,7
Openbaarheid:
na 20 jaar
Gemeente:
Regionaal
Locatie:
Tiel
Licentie:
Categorie:
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS