
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

- Kenmerken
- Inleiding
- Inventaris
Vanaf eind 2008 zijn alle openbare akten digitaal in te zien op de website van het Streekarchief Bommelerwaard (per 1-1-2014 opgegaan in het Regionaal Archief rivierenland)Streekarchief Bommelerwaard (per 1-1-2014 opgegaan in het Regionaal Archief rivierenland), gekoppeld aan een index.
De huwelijksbijlagen zijn vooralsnog alleen in origineel in te zien op de studiezaal en slechts voor zover ze ook, net als de huwelijksakten, ouder zijn dan 75 jaar. De bijlagen van veel gemeenten zijn al overgebracht tot en met 1942, maar bedacht moet worden dat ná 1932 nog slechts de bijlagen zijn bewaard van de huwelijken waarvan een of beide partners van buitenlandse afkomst was/waren.
Aan diverse beschrijvingen zijn aantekeningen toegevoegd over ontbrekende akten waarvan de dubbelen in 2008 zijn geleend van het Gelders Archief te Arnhem om ze te scannen. Bovendien aantekeningen over (gedeelten) van registers die nog bij de gemeenten berusten omdat de openbaarheidstermijn nog niet helemaal is verstreken en waarvan in 2008 de al openbare akten ook zijn gescand. Voor de scanning was het - tegen de gebruikelijke manier van werken in - noodzakelijk registers toch te nummeren, ook al zijn ze fysiek nog niet aanwezig bij de archiefdienst. Dat zou tot verwarring aanleiding kunnen geven, maar in de inventaris is van dergelijke gevallen duidelijk melding gemaakt en ook in het depot zijn in de dozen bij die nummers verwijzingen geplaatst.
Bij een brand in 1834 ging een aantal akten verloren. Daarna is geprobeerd om van de dubbele serie akten afschriften te maken ter completering van de gemeentelijke serie. Omdat de dubbele serie, die tegenwoordig in het Gelders Archief berust, niet compleet was, is dat maar ten dele gelukt. De akten van geboorten en overlijdens van 1812, 1815 en 1817 en de akten van huwelijken van 1812, 1815-1817 ontbreken en zijn dus ook niet in Arnhem te raadplegen. Op de website van de archiefdienst zijn de gegevens van die jaren, voor zover aanwezig, ontleend aan de tienjaarlijkse tafels.
In 1811 was Poederoijen tot 1 september onderdeel van de gemeente Brakel, Poederoijen, Munnikenland en Loevestein, daarna gingen Poederoijen, Munnikenland en Loevestein samen de gemeente Poederoijen vormen, afgezonderd van de gemeente Brakel. De akten van de burgerlijke stand werden echter gedurende dat hele jaar 1811, dus ook de laatste vier maanden, ingeschreven in één register. Ten aanzien van de burgerlijke stand werd dus net gedaan alsof de twee afzonderlijke gemeenten pas op 1 januari 1812 tot stand kwamen. Voor de akten van 1811 zie dus onder Brakel.
meer informatie over MAIS-(M)DWS