0007 Archief van het gemeentebestuur van Tiel, 1852 - 1946
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
0007
Archief van het gemeentebestuur van Tiel, 1852 - 1946
Politievergunningen; ontheffingen op grond van de Algemene Politie Verordening (APV), deels met tekeningen, 1912-1946
Datering:
1912-1946
NB:
De vergunningen waren door de administratie per jaar doorlopend genummerd (PV 1912/1 etc). Bij een bewerking hebben de dossiers per stuk een inventarisnummer gekregen, de PV nummers zijn in de opmerkingen opgenomen. Tussen 1912 en 1934 werden onder het regime van de Politieverordening vergunningen verleend voor het bouwen van andere panden dan woningen (bedrijfspanden, schuren e.a.). Deze bouwdossiers zijn uit de serie politievergunningen gelicht en te vinden onder de bouwvergunningen. Ook enkele hinderwetvergunningen zijn op basis van de Politieverordening verleend. Deze zijn als Hinderwetvergunning terug te vinden.