3151 Verzameling akten en huwelijksbijlagen van de Burgerlijke Stand van Bommelerwaardse gemeenten, 1811-1970
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
3151
Verzameling akten en huwelijksbijlagen van de Burgerlijke Stand van Bommelerwaardse gemeenten, 1811-1970
In 1811 bestond de gemeente uit Zuilichem, Nieuwaal en Aalst, van 1812-1817 uit Zuilichem en Nieuwaal en vanaf 1818 alleen uit Zuilichem. Ná 1 juli 1955 zie gemeente Brakel.
Deze verzameling bevat registers met de akten van geboorte, huwelijk en overlijden van - voormalige - gemeenten in de Bommelerwaard, over respectievelijk de perioden 1811-1922, 1811-1950 en 1811-1970. Voor de akten van gemeenten boven de Waal zie de gemeentearchieven. Voor de bijlagen bij de huwelijksakten van gemeenten boven de Waal zie toegangen 1504 en 1572, en voor de gemeenten Asperen, Herwijnen, Heukelum, Spijk en Vuren de respectievelijke gemeentearchieven.