3182 Archieven van notarissen in de Bommelerwaard 1432 - 1440, 1813 - 1935, 1432 - 1935
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
3182
Archieven van notarissen in de Bommelerwaard 1432 - 1440, 1813 - 1935, 1432 - 1935
De standplaats was de gemeente Driel die bestond uit de kernen Kerkdriel, Velddriel en Hoenzadriel. Het notariskantoor was gevestigd in Kerkdriel. Van 1817-1875 was er geen notaris in Driel. Deze notariële archieven lopen tot en met 1935. Pas op 1 augustus 1944 werd de naam van de gemeente gewijzigd van Driel in Maasdriel en het dorp Alem werd aan die gemeente toegevoegd per 1 januari 1958.