Archieven

 

Uw zoekacties: Archief van het gemeentebestuur van Lienden, 1811 - 1928 (ka...

3017 Archief van de Gemeentelijke Sociale Dienst Zaltbommel, 1965 - 1990

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Historisch overzicht
2. Archief
3. Inventarisatie
3017 Archief van de Gemeentelijke Sociale Dienst Zaltbommel, 1965 - 1990
Inleiding
3.
Inventarisatie
De reden van de inventarisatie was de afsluiting van het archief per 31 december 1990 in verband met de reorganisatie van het gemeentelijk apparaat van Zaltbommel. Als begindatum is gekozen voor 1 januari 1965 omdat toen de Gemeentelijke Sociale Dienst middels een verordening van de gemeenteraad van Zaltbommel van 27 november 1964 van start ging. Als einddatum is gekozen voor 31 december 1990, omdat de Gemeentelijke Sociale Dienst per 1 januari 1991 als tak van dienst werd opgeheven en opging in de sector Welzijn van de secretarie.
Met uitzondering van de jaarrekening over 1990 (opgemaakt in 1991), de begroting voor 1965 (opgemaakt in 1964) en bijbehorende stukken vallen alle stukken binnen de periode 1965-1990. Het archief bestond voornamelijk uit de series jaarverslagen, jaarrekeningen en begrotingen. Daarnaast was er nog een serie kaarten betreffende de uitkeringenadministratie. Deze laatste serie kon vernietigd worden. Van de te bewaren series waren de series jaarverslagen incompleet. De lopende serie cliëntendossiers betreffende de verlening van uitkeringen is niet meegenomen bij de inventarisatie. Zij wordt nog dagelijks gebruikt en is op termijn vernietigbaar. Omdat de cliëntendossiers altijd al op termijn vernietigd werden, bestaat het archief uitsluitend over stukken met betrekking tot het 'organisme' van de dienst.
R.G.J. Spaning, 1991.
Noten
1. Archief gemeente Zaltbommel 196-1979 (archiefblok 3204), nummer 3204/64..
2. Inventarisnummer 3017/47, jaarrekening 1967 en inventarisnummer 3017/13.
3. Inventarisnummer 3017/1, jaarverslag over 1973, p. 21.
4. Inventarisnummer 3017/2, jaarverslag over 1974, p. 2-4.
5. Inventarisnummer 3017/2, jaarverslag over 1974, p. 5.
6. Inventarisnummer 3017/13.
7. Zie voor dit hoofdstuk het archief van de Zaltbommel 1980-1998 (archiefblok 3210), nummer 3210/1849.
8. Zoals die werd vastgesteld bij gemeenschappelijke beschikking van de ministers van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur van 24 augustus 1983 en Binnenlandse Zaken van 7 november 1983.
Bijlagen Inleiding
1. Directeuren 1965-1990
1965 - 1976 W.W. van Ballegooijen
1976 - 1990 R.J. Koning
2. Administrateurs 1971-1990
Gegevens van vóór 1971 zijn in dit archief niet gevonden.
? - 1971 W.J. den Otter
1971 - 1973 L.A. Marengo
1973 - 1976 J.M.C.N. Vissers
1976 - 1990 J.H.J. Kievit

Kenmerken

Datering:
1965 - 1990
Verversingsgraad:
onregelmatig
Taal:
Nederlands
Omvang in meters:
0,62