Archieven

 

Uw zoekacties: Archief van de gemeentelijke Bioscoopcommissie te Tiel, 1946 - 1964

0131 Archief van de gemeentelijke Bioscoopcommissie te Tiel, 1946 - 1964

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
1. Inleiding
1.5. De leden van de bioscoopcommissie
0131 Archief van de gemeentelijke Bioscoopcommissie te Tiel, 1946 - 1964
1. Inleiding
1.5.
De leden van de bioscoopcommissie
De leden van de bioscoopcommissie werden benoemd door college van burgemeester en wethouders. Bij de keuze van commissieleden zal zeker gekeken zijn of zij geschikt waren voor hun taak, namelijk de bescherming van de goede zeden ten behoeve van de jeugd en de bescherming van de openbare orde. Spreiding van de te benoemen leden over religieuze, maatschappelijke en politieke stromingen zal door het gemeentebestuur zeker zijn nagestreefd. De voorzitter werd door het zelfde college benoemd na keuze uit de lijst van zittende commissieleden. Een ambtenaar ter gemeente-secretarie was steeds ambtelijk secretaris van de commissie.
In de periode waaruit archief bewaard is gebleven, waren achtereenvolgens secretaris P.D. Edel, commies/chef ter secretarie, B.H. Strubbe en mr. M.A.M. Kramer *  .
De commissie vergaderde meestal slechts éénmaal per jaar en dan aan het einde daarvan. Op de gemeentebegroting werd in 1947 een post van vijftien gulden uitgetrokken voor de bioscoopcommissie. De commissie had dus, hoe klein dan ook, een eigen budget *  .
Om ieder lid op de hoogte te houden stelde G.J. van Uitert in 1953 voor om een portefeuille met als inhoud ingekomen stukken en tijdschriften op het werkterrein van de commissie langs de leden van de commissie rond te laten gaan. Daartoe werd besloten *  .
Nadat in 1963 voorzitter Botterweg bedankte, schreef in september 1966 het college van burgemeester en wethouders aan de twee nog zittende leden, dat zij voornemens was de commissie aan te vullen met nieuwe leden en haar zo nieuw leven in te blazen. De nieuwe leden werden gevonden door het benaderen van de gemeentepolitie en de kring van hoofdonderwijzers.
Hoe het de bioscoopcommissie verder verging, is niet te achterhalen doordat zich op de afdeling interne zaken geen dossier bevindt over opheffing van de commissie. In de jaarverslagen van de gemeente Tiel wordt nooit van de bioscoopcommissie en haar werk melding gemaakt.

Kenmerken

Datering:
1946 - 1964
Verversingsgraad:
onregelmatig
Taal:
Nederlands
Openbaarheid:
onbeperkt
Omvang in meters:
0,37
Toegangstitel:
A. Houtkoop, Inventaris van het archief van de Bioscoopcommissie te Tiel, 1935-1966
Categorie: