0827 Archief van het stadsbestuur en gemeentebestuur van Culemborg, 1813 - 1930
0827
Archief van het stadsbestuur en gemeentebestuur van Culemborg, 1813 - 1930
Inleiding
laatste wijziging 07-05-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.544 gedigitaliseerd
totaal 68.019 bestanden
Inventaris archief Stadsbestuur van Culemborg 1813-1851
laatste wijziging 07-05-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.544 gedigitaliseerd
totaal 68.019 bestanden
Inventaris archief Gemeentebestuur van Culemborg 1851-1930
Stukken van algemene aard
Correspondentie
Ingekomen stukken
In de ingekomen stukken bevinden zich veel stukken over armenzorg, bedeling, verpleging van zieken en 'krankzinnigen'. Ook zijn er stukken over militairen (militie, schutterij), gevangenen en personen die opgenomen waren in Veenhuizen. In deze stukken worden de betrokken personen met naam genoemd. Voor genealogen bevatten de ingekomen stukken dus interessante informatie.
Daarnaast bevatten de ingekomen stukken veel mutaties op de Burgerlijke Stand, inlichtingen over personen, personeel en bestuurders, scholen en stukken over het onderhoud van wegen
Enkele ingekomen stukken zijn nader beschreven. Dit gaat om bijvoorbeeld jaarverslagen, verordeningen, stukken over verenigingen en stukken over infrastructuur in de stad. Daarnaast is een aantal stukken waarvan verwacht kan worden dat er belangstelling voor is, beschreven. Deze kunnen op onderwerp worden gevonden. Van enkele onderwerpen zijn de stukken wel beschreven, maar niet over de hele periode. De nadere ontsluiting is dan vooral bedoeld om een idee te geven dat dergelijke stukken in de ingekomen stukken zitten. Stukken over drankvergunningen zijn alleen in de beginperiode beschreven. Uithangborden alleen indien deze een bijzonderheid over de naam van de gelegenheid bevat (vanaf de tijd dat er een tekening bij zat zijn ze in een apart inventarisnummer te vinden). Rapporten inzake arbeidsongevallen zijn bijvoorbeeld t/m 1900 beschreven. Daarna werd er per kwartaal een rapportage ogemaakt.
Aanvragen voor bouw- en hinderwetvergunningen zijn allemaal uit de ingekomen stukken genomen en apart beschreven.
Daarnaast bevatten de ingekomen stukken veel mutaties op de Burgerlijke Stand, inlichtingen over personen, personeel en bestuurders, scholen en stukken over het onderhoud van wegen
Enkele ingekomen stukken zijn nader beschreven. Dit gaat om bijvoorbeeld jaarverslagen, verordeningen, stukken over verenigingen en stukken over infrastructuur in de stad. Daarnaast is een aantal stukken waarvan verwacht kan worden dat er belangstelling voor is, beschreven. Deze kunnen op onderwerp worden gevonden. Van enkele onderwerpen zijn de stukken wel beschreven, maar niet over de hele periode. De nadere ontsluiting is dan vooral bedoeld om een idee te geven dat dergelijke stukken in de ingekomen stukken zitten. Stukken over drankvergunningen zijn alleen in de beginperiode beschreven. Uithangborden alleen indien deze een bijzonderheid over de naam van de gelegenheid bevat (vanaf de tijd dat er een tekening bij zat zijn ze in een apart inventarisnummer te vinden). Rapporten inzake arbeidsongevallen zijn bijvoorbeeld t/m 1900 beschreven. Daarna werd er per kwartaal een rapportage ogemaakt.
Aanvragen voor bouw- en hinderwetvergunningen zijn allemaal uit de ingekomen stukken genomen en apart beschreven.
167-7250 Ingekomen stukken, 1851-1861, 1863-1929
561-567 , 1898
562 1898 nrs 201-400, 1898
0827 Archief van het stadsbestuur en gemeentebestuur van Culemborg, 1813 - 1930
Inventaris archief Gemeentebestuur van Culemborg 1851-1930
Stukken van algemene aard
Correspondentie
Ingekomen stukken
167-7250 Ingekomen stukken, 1851-1861, 1863-1929
561-567 , 1898
167-7250 Ingekomen stukken, 1851-1861, 1863-1929
561-567 , 1898
562
1898 nrs 201-400, 1898
Datering:
1898
Omvang:
1 omslag
Oude Orde:
1823
Tabstroken:
Briefnr 211 en 226: brieven over een patient met roodvonk, 1898
Briefnr 217 en 393: verzoeken van inwoners om avondschool te starten voor volwassenen die niet (goed) kunnen lezen, schrijven en rekenen, 1898
Briefnr 249: politierapport over een brand in het huis van D. Kemp, bewoond door J.H. van Soelen aan de Oude Vismarkt, wijk A 217, 1898
Briefnr 274 en 277: rapporten over ongeval van H.A. Kruijssen en H. Brouwer op de korenmolen, 1898
Briefnr 283: verzoek van N. van der Hoeff om een uithangbord "Logement het Anker N. van der Hoeff", 1898
Briefnr 286: verslag van de toestand van school nr 1, 1898
Briefnr 299 en 300: brieven inzake de viering van het Kroningsfeest van Wilhelmina, 1898
Briefnr 320: goedkeuring van GS voor de wijziging van de Verordening op het heffen van schoolgeld, 1898
Briefnr 348: gedrukt Politiereglement van de gemeente Culemborg (van 1891), 1898
Briefnr 356: rapport inzake een ongeval van J. Maas op een schip, 1898
Briefnr 394: verzoek van C.W. Dresselhuys als voorzitter van de Culemborgse sportvereniging Tonido om een kleedhok te mogen bouwen bij het voetbalveld in de Plantage, 1898
laatste wijziging 16-04-2021
laatste wijziging 07-05-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.544 gedigitaliseerd
totaal 68.019 bestanden
Inventaris archief Ambtenaar van de Burgerlijke Stand 1812-1960
laatste wijziging 07-05-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.544 gedigitaliseerd
totaal 68.019 bestanden
Inventarissen van gedeponeerde archieven
laatste wijziging 07-05-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.544 gedigitaliseerd
totaal 68.019 bestanden
Kenmerken
Status toegang:
Definitieve toegang / toegang afgerond
Verversingsgraad:
onregelmatig
Taal:
Nederlands
Openbaarheid:
Onbeperkt
Omvang in meters:
105
Opmerkingen:
Deze toegang bestaat uit toegang 0827 én toegang 1253. Dit waren tot december 2013 afzonderlijke toegangen.
Categorie:
laatste wijziging 07-05-2024
10.688 beschreven archiefstukken
2.544 gedigitaliseerd
totaal 68.019 bestanden