Archieven

 

Uw zoekacties: Archief van de Commissie wering schoolverzuim Ophemert, 1901 - 1957

2089 Archief van de Commissie wering schoolverzuim Ophemert, 1901 - 1957

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
1. Inleiding
2089 Archief van de Commissie wering schoolverzuim Ophemert, 1901 - 1957
1.
Inleiding
In 2004 werd het archief van de gemeente Ophemert 1818-1941 opnieuw geïnventariseerd. Dit was noodzakelijk toen bleek dat de circa 1 1/2 meter losse stukken in 1999 uit de nalatenschap van dhr. R.J. van Ooijen verworven, niet zonder meer in te voegen waren. Bij de losse stukken bleek ook het archief van de commissie tot wering van schoolverzuim te berusten. Hiervan resteert slechts een deel, de gevoerde correspondentie is niet aangetroffen.
Op 26 januari 1901 benoemde de Ophemertse gemeenteraad de commissieleden en stelde tevens het huishoudelijke reglement van de commissie vast. De commissie was belast met het tegen gaan van het schoolverzuim op grond van de verplichtingen vastgelegd in de Leerplichtwet. Vergaderd werd in de raadskamer van het gemeentehuis, gewoonlijk op de tweede en vierde zaterdag van de maand. Correspondentie van de commissie die niet via de post verzonden mocht worden, werd op de gemeentesecretarie afgeleverd. De gemeentesecretaris zorgde er vervolgens voor dat deze op het juiste adres werd bezorgd. In de artikelen 9-10 werden ook bepalingen vastgelegd over het archief. Er moet minimaal een register zijn geweest, waarin vastgelegd werden de kinderen die verzuimden naar school te gaan en wat hieraan gedaan werd. Dit register is niet aangetroffen.

Kenmerken

Datering:
1901 - 1957
Verversingsgraad:
onregelmatig
Taal:
Nederlands
Openbaarheid:
onbeperkt
Omvang in meters:
0,12