Paulien duikt tussen de Betuwse kersen

Erfgoedfestival 2020: een bijzonder online festival dat kunst en erfgoed met elkaar verbindt

10 kunstenaars, geïnspireerd door 10 Gelderse erfgoedlocaties. Tel daar 50 aanhakers bij op, en je krijgt Erfgoedfestival 2020. Helemaal in het teken van Oost/West.

Paulien Cornelissen bij het RARPaulien Cornelisse was 'onze' artiest voor het Erfgoed Festival 2020. Onze collectie en die van het Flipje- en Streekmuseum Tiel inspireerden haar tot kunst rondom het thema Oost-West. Het resultaat? Een klein beetje chaos in onze ruim 14 kilometer, normaal zo strak geordend, archief. In 1 van de 10.000den archiefdozen heeft ze namelijk een gouden kersenpit uit Japan verstopt. Waarom? Dat vertelt ze in haar boekje ‘De inspecteur en de gouden kersenpit’.

 

Toen haar werd gevraagd om iets te maken voor het Erfgoedfestival, wist Paulien bijna meteen dat het iets te maken moest hebben met kersenbomen. De Betuwe staat immers vol fruitbomen en in Japan – waar ze graag komt - is kersenbloesem zo belangrijk dat in het journaal wordt verteld waar de bomen op dat moment het mooist bloeien.

Inspecteur Löhnis
Eenmaal bij het RAR werd ze overweldigd door de hoeveelheid materiaal over kersenbomen. Haar aandacht werd al snel getrokken door het boekje ‘De rassenlijst der fruitgewassen’ en hierin vond ze het intrigerende kersenras Inspecteur Löhnis. Ze kwam erachter dat de kers was vernoemd naar Frederik Löhnis, die eerst directeur was van Frederiksoord en later inspecteur landbouw en landbouwscholen.

Meneer Sato
Hoewel er in Japan volop kersenbloesem is, zijn er niet zo veel kersen. Maar ook in Japan is er een (heel dure) kersensoort die naar een persoon is vernoemd: de Sato Nishiki (het brokaat van meneer Sato). Meneer Eisuke Sato kwam uit een familie van sojasausbrouwers, begon zelf een kersenboomgaard en kweekte deze kers die zowel zoet als houdbaar is.

Hibutsu
Gouden kersenpit, foto Paulien Cornelisse/Streekmuseum TielOp dit punt van onderzoek aangekomen, gaf Paulien als kunstenaar een eigen draai aan de geschiedenis. De beide mannen ontmoeten elkaar in Ankara en ze laat meneer Sato een gouden kersenpit naar meneer Löhnis sturen met de vreemde opdracht hem goed te verstoppen. Dit zou te maken hebben met het Japanse begrip hibutsu: iets dat bijna nooit bekeken mag worden, ontleent daaraan zijn schoonheid.

 

Gouden kersenpit
Paulien heeft nu via omwegen deze gouden kersenpit in handen gekregen, er een foto van gemaakt en hem vervolgens dus bij het RAR verstopt. Het kan dus zomaar zo zijn dat een van onze bezoekers de pit vindt in de archiefdoos die hij heeft aangevraagd. Aan hem of haar het verzoek: maak een foto, stuur deze naar communicatie@rarivierenland.nl en verstop de pit opnieuw!

In onderstaande vlogs neemt Paulien je mee in haar creatieve proces: